Menü
Üdvözöljük a Start Agro oldalán!

Szemenkénti vetés tökéletes pontossággal – Precision Planting 4.rész

2018. január 15
1332
Szemenkénti vetés tökéletes pontossággal – Precision Planting 4.rész

Korábban három cikken át a tőtáv- és tőszámegyenletesség témáját jártuk körbe a hagyományos szemenkénti vetőgépek hibáit feltárva. Ehhez kapcsolódva mutattuk be a Precision Planting cég műszaki megoldásait a problémák kiküszöbölésére és az akár 99% feletti pontosságú magadagolás elérésére.

Van a vetés szempontjából egy másik nagyon fontos paraméter is, a vetésmélység. Minden növénykultúra számára létezik egy ideális mélységtartomány, ebben kell elhelyezni a magokat. A mai modern vetőgépek dupla tárcsás nyitócsoroszlyái megfelelnek a magárok megnyitására, a mélységhatároló kerekekkel pedig jól beszabályozható a vetésmélység. A probléma nem itt kezdődik. Valaminek garantálnia kell, hogy a vetés során az egyenletes mélységet a vetőgép folyamatosan tartani tudja. Miért fontos az egyenletes vetésmélység? Mert az egyenetlenül elhelyezett magok nem egyszerre kelnek, az így kialakuló egyenetlen állományban a növények ugyanúgy konkurálnak egymással, mint az egyenetlen tőtáv esetén. Ezen felül megnehezíti egyes post emergens vegyszeres kezelések időzítését. Extrém esetben elcsúszik a virágzás, a megtermékenyülés és az érés a táblán belül. Az egyenletes vetésmélység tehát szintén kritikus tényező. Számos olyan körülmény ismert, ami ezt befolyásolja. Az egyik ezek közül a talajfelszín egyenletessége. A durván elmunkált, rögös felszín azon túl, hogy messze nem ideális a magok számára, a vetőkocsikat is próbára teszi. Az egyenetlen talajon „pattogó” vetőkocsik nem képesek az egyenletes mélység tartására. A Precision Planting mérnökei ezt a problémát is felismerték. Mint azt a sorozat második cikkében említettük, a 20/20 terminál több mint egy egyszerű vetésellenőrző monitor. Az egyik a számos megfigyelt paraméter közül a vetőkocsik egyenletes futása. Ehhez soronként beépítésre kerül egy-egy gyorsulásmérő szenzor. Ezek figyelik, hogy a kocsik mennyire pattognak a talajon. Ha ez egy bizonyos értéknél nagyobb, a monitor a korábban ismertetett sárga, vagy piros háttérrel jelzi azt a kezelő számára. Hogyan lehet erre reagálni? Csökkenteni kell a munkasebességet.
Ezzel meg is érkeztünk a másik fontos tényezőhöz, ami befolyásolja az vetésmélységet. Azon túl, hogy a kocsik pattogása a talajfelszín egyenletességével is összefügg a munkasebesség is hatással van rá. Nagyobb sebességnél egy kisebb rög is jelentős gyorsulásra, kitérésre készteti a kocsikat. A másik fontos összefüggés a munkasebesség és a vetésmélység között a „vízisí” effektus. Képzeljük el, hogy a nyitócsoroszlyák a sítalpak. Mi történik mikor a vízben ülő vízisízőt meghúzzuk a motorcsónakkal?

Egy bizonyos sebesség felett teljesen kiemelkedik a vízből és könnyedén siklik a felszínén. A csoroszlyákkal ugyanez történik. Minél nagyobb a munkasebesség, annál nagyobb erő kell, a csoroszlyák talajban tartásához. A gyártók ezért nem szoktak spórolni az anyaggal, ha vetőkocsit építenek. Számos márka 100 kg feletti tömegű kocsikat gyárt. Ezen felül spirál vagy légrugók beépítésével a kocsikat a talajra „feszítik”. Ezzel akár 200 kg feletti csoroszlyanyomás is elérhető. Akkor mindössze annyi a feladat, hogy a kocsikat minél inkább a talajba kényszerítsük? Korántsem. Vannak ugyanis olyan talajtípusok, talajkörülmények, ahol ez kifejezetten káros hatású. A mélységhatároló kerekek besüllyednek, összetömörítik a talajt, ezzel tönkretéve akár a legjobb magágyat is, a magoknak mostoha körülményeket teremtve a fejlődéshez. A növény ezek után eleve hátrányból indul és a gyökérfejlődése sem lesz egészséges. A talajkörülmények sajnos akár métereken belül jelentősen megváltozhatnak, így a tekercsrugós kocsifeszítést soha nem lehet optimálisan beállítani. A légrugós megoldás akár menet közben is tudja a nyomás vezérlésével változtatni a feszítést, a Precision Planting kínálatában is vannak ilyen termékek. Egy valamit viszont a piacon alkalmazott légrugók jelentős része nem tud. Megemelni a vetőkocsit. Vannak ugyanis olyan körülmények, amikor már a vetőkocsi saját tömege is túl sok. Nagyon laza, vagy nedves talajokon gyakran előfordul ilyen.

Az amerikai cég ezt felismerve, elsőként fejlesztette tovább levegős rendszerét az AirForce-t. Ebben kocsinként 2db légrugó dolgozik ellentétes irányban. Így a rendszer emelni is tud. A gyári megoldásokkal szemben így a 65% helyett az AirForce már 85%-os arányban a helyes talajnyomást hozza létre. 85% elég jó érték a piacon, de nem a Precision Planting-nél. 

Erre fejlesztették ki a PP mérnökei a DeltaForce rendszert. Ez a rendszer kocsinként figyeli a talajnyomást és kettős működésű hidraulikus munkahengerekkel a kocsikat a talajnak feszíti vagy tehermentesíti őket. Ezzel folyamatosan az aktuális talajállapotnak megfelelő talajnyomást hoz létre: 98%-os pontossággal. A DeltaForce ezzel lehetővé teszi, hogy akár 15 km/h vetési sebesség mellett is fenntartsuk a 99% feletti tőtáv-, tőszámegyenletességet, és az állandó vetésmélységet. Erre jelenleg csak a Precision Planting eszközökkel felszerelt vetőgépek képesek. És még ezt is lehet fokozni. A következő cikkben erről is szó lesz.